لزوم تمدید مهلت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و پیشگیری از اخذ

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با انتقاد از تعلیق پیش از موعد کارت‌های بازرگانی صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی خود را انجام نداده‌اند، از پیگیری به منظور حل این موضوع از سوی اتاق بازرگانی خبر داد.


حسین محمدیان در خصوص تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگانی که بیش از یک میلیون دلار صادرات کرده و کمتر از ۴۰ درصد رفع تعهد ارزی داشته‌اند، اظهار کرد: بر اساس قانون، صادرکنندگان از زمان صادرات یک محصول، به مدت چهار ماه برای رفع تعهد ارزی فرصت دارند که این زمان تا ۱۵ ماه نیز قابل تمدید است. متاسفانه علی‌رغم اینکه بر اساس اعلام پیشین، بازرگانان تا پایان شهریور ماه برای رفع تعهد ارزی مهلت داشته‌اند، طی روزهای گذشته برخی از کارت‌های بازرگانی که صادراتی بیش از یک میلیون دلار داشته و کمتر از ۴۰ درصد رفع تعهد ارزی داشته‌اند، زودتر از موعد مقرر تعلیق شده و این روند ادامه دارد.


وی با بیان اینکه ما نسبت به این اقدام نقد داریم، ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی و تعطیلات چند روزه در هفته اخیر، درخواست داریم حتماً این مدت تمدید شود. همچنین، در ادامه در پی یافتن علت این موضوع هستیم که چرا صادرکنندگان تاکنون نتوانسته‌اند رفع تعهد ارزی خود را انجام دهند.


محمدیان تصریح کرد: ما معتقدیم امکان ندارد صادرکننده ارز خود را به کشور بازنگرداند؛ چراکه اگر ارز حاصل از صادرات محصولات خود را به کشور بازنگرداند، با چالش کمبود سرمایه در گردش مواجه می‌شود. ما شرایط خاص کشور و لزوم بازگشت ارز به کشور را قبول داریم؛ اما اختلافمان با بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در خصوص نرخ ارزی است که از صادرکنندگان خریداری می‌شود. این مسئله که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ نیمایی که حدود ۲۰ درصد زیر قیمت بازار آزاد است، واگذار کنند؛ فاقد توجیه اقتصادی است.


وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که با برگزاری جلسات مشترک میان مسئولان بانک مرکزی با صادرکنندگان، اعضای اتاق بازرگانی و کمیسیون توسعه صادرات اتاق، راهکارهای لازم برای حذف فاصله‌ای که میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ ارز نیمایی وجود دارد را بیابیم تا به واسطه آن، صادرات توسعه یابد و صادرکنندگان نیز بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.


رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی در این خصوص، بیان کرد: به محض تعلیق کارت‌های بازرگانی، کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران جلسه‌ای فوق‌العاده با حضور معاون سازمان توسعه تجارت برگزار کرد که در آن جلسه مباحث و مشکلاتمان را در میان گذاشتیم و مسئولان سازمان توسعه تجارت وعده دادند در این خصوص با بانک مرکزی مذاکره کنند. همچنین، جلسه فوق‌العاده‌ای در این خصوص در کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی برای بررسی بیشتر این موضوع برگزار شد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *