فرمانده سابق ناتو صربستان امروز مانند سال ۱۹۹۹ نیست علاقه


P>به گزارش شامگاه پنجشنبه ایرنا، رسانه های خبری صربستان در گزارش های خود به مصاحبه «فردریک بن هاجیس» با “کوزوو آنلاین” اشاره کردند که گفت: برای اتحادیه اروپا، انگلیس، آمریکا و ناتو مهم است که در رابطه با آنچه در بالکان غربی می‌گذرد، دیدگاه و رویکرد مشترکی داشته باشند.


مقام پیشین ناتو با اشاره به مهم بودن مسیر ائتلاف اروپایی کشورهای بالکان غربی افزود که کشورهای اروپایی بایستی به تلاش های صربستان و دیگر کشورهای منطقه برای توسعه و مدرن سازی در مسیر ائتلاف اروپایی جدی نگاه کرده و از آنها در این مسیر حمایت کنند.


وی ادامه داد: فکر می کنم که آمریکا باید سیاست راهبردی درست و پایداری برای این منطقه از اروپا داشته باشد. همچنین می خواهم به این نکته اشاره کنم که ناتو باید بارها و بارها به صراحت بگوید که نیروهای ناتو تحت عنوان “کی فور” در کوزوو به ماموریت خود برای حفظ امنیت ادامه داده و این منطقه را ترک نکند.


وی در بخش دیگری از اظهارات خود به گفت وگوی بین مقام‌های بلگراد و پریشتینا برای حل مساله کوزوو اشاره کرد و گفت: اگر به رهبران آنها فرصت و فضای مناسب داده شود تا بتوانند مذاکره کنند به نتیجه مذاکرات خوش بین خواهم بود.


فرمانده سابق ناتو اظهار کرد: فکر می کنم که آمریکا باید از این روند یعنی ادامه مذاکرات بین بلگراد و پریشتینا حمایت کند و در این مورد با اتحادیه اروپا و سایر کشورها همکاری نزدیک داشته باشد. البته انگلیس نیز باید از این تلاش‌ها حمایت کند، زیرا این یک رقابت است و اگر غرب برای رقابت حضور نداشته باشد، چین و روسیه این خلاء را پر خواهند کرد.


وی با تاکید بر اهمیت مذاکرات بین رهبران بلگراد و پریشتینا برای حل مساله کوزوو گفت: مهم است این مذاکرات توسط برخی تضعیف نشوند. نباید برای حل این مساله خط قرمز کشیده شود و همچنین به نصایح افرادی که به برقراری روابط عادی بین صربستان و کوزوو علاقه ای ندارند، نیازی نیست.


او تاکید کرد: معتقدم که صربستان امروز، آن صربستان از سال ۱۹۹۹ نیست. بلگراد اکنون برای ادغام در غرب علاقه بیشتری از خود نشان می دهد. بسیاری از رهبران صربستان طرفدار غرب و کشوری مدرن هستند، اما متأسفانه افراد زیادی نیز هستند که مانع مراحل ادغام اروپایی بلگراد می باشند.


وی با این توضیح که صربستان به عنوان یک کشور مستقل می تواند با هر کسی که بخواهد روابط داشته باشد، تاکید کرد که غرب بایستی به عنوان بخشی از سیاست راهبردی منطقه ای در زمینه های دیپلماسی، اقتصادی و صنایع دفاعی سیاستی رقابتی داشته باشد.


او همچنین با توجه به روابط خوب بلگراد و مسکو در تمامی زمینه‌ها گفت که عضویت صربستان در اتحادیه اروپا به معنای ترک روابط با روسیه نیست.


به گزارش ایرنا، آلبانیایی‌تبارهای کوزوو در سال ۲۰۰۸میلادی از صربستان اعلام استقلال کردند.


صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، کوزوو را استان جنوبی خود می داند، اعلام استقلال یک جانبه آن را قبول ندارد و خواستار ابطال سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.


صربستان از اکتبر سال ۲۰۱۲ برای حل و فصل مساله کوزوو، مذاکراتی را با مقامات پریشتینا شروع کرده و این مذاکرات اکنون با وساطت اتحادیه اروپا ادامه دارد.


کوزوو براساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال ۱۹۹۹، تحت قیمومیت هیات غیرنظامی این سازمان قرار دارد و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به ‘کی فور’ برای تامین امنیت در این سرزمین مستقر شده اند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *