آموزش خوانندگی و آواز برای بانوان

  آموزش خوانندگی و آواز برای بانوان

این مقاله برداشتی از سایت گوش نوازان است

آموزش خوانندگی برای بانوان از جمله دوره های است که در آموزشگاه های موسیقی برگزار می شود. شما با شرکت در کلاس خوانندگی بانوان به عنوان یک خانم می توانید به آسانی با تکنیک های خوانندگی و صداسازی آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاس آواز بانوان این مقاله را بخوانید.

دوره آموزش خوانندگی برای بانوان

خواندن یک فعالیت ورزشی است و برای شروع به آوازخوانی باید صدا گرم شود. خانم های که به خوانندگی علاقه دارند باید تمرینات لازم را انجام دهند تا موفق شوند. آموزشگاه های موسیقی زیادی با اساتید برتر اقدام به برگزاری کلاس های خوانندگی بانوان کرده اند. تمرین آواز بانوان سبب جلوگیری از صدمه دیدن تارهای صوتی می شود که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم. دوره آموزش خوانندگی زنان بخش مهمی از یک کلاس آموزشگاه موسیقی است. در این دوره همه مراحل و اصول خوانندگی زنان به طور حرفه ای آموزش داده می شود.

برای دیدن دوره ی آموزش آنلاین آواز بانوان به شکل جامع، اصولی و قدم به قدم به وبسایت آموزش آنلاین موسیقی خنیاگر مراجعه نمایید.

بانوان می توانند برای مشاوره بیشتر در مورد خوانندگی به اساتید آموزشگاه مراجعه کنند. همان طور که می دانید آوازخوانی زیباترین هنر آدمی است که با روح او همخوانی دارد. آوازخوانی یعنی نوازندگی با ساز حنجره و اجرای صحیح نت ها به صورت کلمه وار. خوانندگی بانوان باید با صدای زیبا، و مفهومی درست همراه باشد تا مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. در دوره آواز بانوان باید همه تکنیک های ساده و حرفه ای به هنرآموز یاد داده شود تا استعداد او شکوفا شود. هدف اصلی از برگزاری دوره های آموزش خوانندگی زنان، خوانندگی اصولی است.

پس خواننده شدن بانوان فقط با آموزش اصولی و اساسی در دوره های آموزشی امکان پذیر است.

تست خوانندگی در کلاس آواز زنان

قبل از هر چیز در کلاس های آواز بانوان از خانم ها تست خوانندگی گرفته می شود. هدف از انجام این تست موارد زیر است:

  • فرق سبک ها
  • سبک مناسب برای صدای هر شخص
  • نقاط قوت و ضعف صدای هر شخص
  • مدت کلاس ها
  • موارد آموزشی
  • آشنایی با سلفژ و صداسازی
  • یادگیری اصول اولیه برای آوازخوانی صحیح
  • تکنیک های خوانندگی و اجرای آن

تست خوانندگی بانوان در کلاس بسیار مهم است چرا که خود شما و استاد به موارد اصلی صدایتان پی خواهید برد. در ضمن تعداد جلسات کلاس برای هر شخص با توجه به تمرین و استعدادش متفاوت است. از آنجا که صداسازی یک مبحث مهم و حساس است، کلاس های آواز نیز به شکل یک نفره و خصوصی برگزار می شود. در ضمن چون صدای خانم ها با صدای آقایان متفاوت است هر دو کلاس به صورت جداگانه برگزار می شود. بعد از تست، کلاس های آموزشی بر اساس سبکی که انتخاب کرده اید برگزار می شود. برخی از سبک های آموزشی در کلاس های خوانندگی بانوان عبارت است از:

  • سبک ایرانی
  • سبک پاپ
  • سبک کلاسیک
  • تلفیقی
  • سبک سنتی

خوانندگی بانوان

توصیه های پیش از شروع کلاس خوانندگی بانوان

تن صدای خود را مدیریت کنید

اگر می خواهید در خواندن پیشرفت کنید، مدیریت تن صدایتان ضروری است. در زمان خواندن نباید به حنجره خود فشار وارد کنید.

بدن تان را گرم کنید

گرم کردن بدن پیش از آوازخوانی باعث حس مثبتی در شما می شود در نتیجه اجرایتان بهتر خواهد شد.

اضطراب نداشته باشید

وجود اضطراب سبب آسیب رسیدن به آواز بانوان ( و حتی آقایان) می شود. دقت کنید که قرار است شما با خوانندگی حس آرامش را به دیگران انتقال دهید. در حالی که استرس سبب بد جلوه دادن صدایتان در خواندن می شود.

تنفس خود را مدیریت کنید

هنگام اجرا تنفس تان را مدیریت کنید تا اجرای خوبی داشته باشید.

روی آوازخوانی تمرکز کنید

برخی اشخاص معتقدند که داشتن حرکات بدنی هنگام خواندن سبب ارتباط بهتر با مخاطبان می شود، در صورتی که چنین نیست. سعی کنید حرکات بدنی تان را به حداقل برسانید و روی خواندن تمرکز کنید.

تمرینات آواز بانوان در آموزشگاه های موسیقی

کلاس آواز زنان

امروزه در کلاس های خوانندگی بانوان تمرینات خوانندگی به بهترین نحو انجام می شود. انجام تمرینات خوانندگی برای بانوان سبب رسیدن هر چه سریعتر هنرآموزان به هدف شان است. تمرینات آواز برای بانوان بسیار تأثیرگذار است و اگر این تمرینات انجام نشود  سبب مشکلات صوتی به شکل دائم در بانوان می شود. پس به خاطر ظرافت ویژه ای که در صدای زنان نهفته می باشد انجام تمرینات مهم است. فراموش نکنید که خوانندگی یک حرفه مهم است که به تلاش و انرژی بالا نیاز دارد.

خوانندگان باید مثل ورزشکاران پیش از خواندن صدای خود را گرم و بعد از خواندن صدای خود را سرد کنند.

تمرینات

آواز بانوان در آموزشگاه ها بسیار مفید و موثر است. چرا که انجام تمرینات زیر نظر اساتید و به صورت حرفه ای است. از این رو بانوان خوانندگی را به شکل درست و اصولی یاد می گیرند. یکی دیگر از مزایای انجام تمرینات خوانندگی بانوان در آموزشگاه ها، محدودیت بانوان است. به دلیل محدودیت بانوان در اجرای تمرینات ممکن است آموزش خوانندگی بانوان به صورت صحیح انجام نشود.

شما می توانید در آموزشگاه ها در محیطی کاملا حرفه ای تمرین کنید و خوانندگی را به شکل اصولی یاد بگیرید.

برخی از تکنیک های خوانندگی برای بانوان

تکنیک های خوانندگی برای بانوان

آه کشیدن

بانوان پیش از خواندن استرس زیادی را متحمل می شوند. به همین خاطر تکنیک گفتن آه یا آه کشیدن از جمله تمرینات مهم در آواز بانوان است. این تکنیک سبب بالا رفتن تمرکز و آرامش در بانوان هنگام خوانندگی می شود. مراحل انجام این تکنیک به صورت زیر است:

  • اول هوا را به شکل خمیازه داخل دهان تان نگه دارید.
  • بعد از 3 ثانیه به شکل افسوس هوا را با بینی تان آزاد کنید.
  • این کار را 3 تا 4 مرتبه انجام دهید.

زمزمه کردن

در آواز بانوان، زمزمه کردن تأثیر به سزایی در گرم کردن صدا دارد. از فواید این کار، تحت فشار نبودن تارهای صوتی است. برای انجام این تکنیک به شکل زیر عمل کنید.

  • اول نوک زبان تان را پشت دندان های که در جلو قرار دارند، بگذارید.
  • با دهان بسته متن آهنگ را بخوانید.
  • نت های بالایی و پایینی را نیز با بسته بودن دهان بخوانید.
  • هر نت باید حتما صدای هوم بدهد.
  • این کار را 1 تا 2 مرتبه انجام دهید.

تکنیک نی صوتی

یکی از راه های موثر در خوانندگی بانوان، تکنیک صوتی می باشد. برای انجام این تکنیک یک نی را آماده کنید. این تکنیک سبب آماده سازی صدای تان در گام های بالایی و پایینی می شود. برای انجام این تکنیک به ترتیب زیر عمل کنید:

  • اول نی را داخل دهان بگذارید.
  • با نی آهنگ های آرام و ملایم را بخوانید.
  • بعد آهنگ های دارای گام بلند را بخوانید.
  • وقتی صدای تان گرم شد آهنگ را با نی اجرا کنید (بخوانید).

شما می توانید تکنیک نی صوتی را به همراه لیوانی آب انجام دهید و با حباب های داخل لیوان گام های کوتاه و بلند را کنترل کنید.

Trill لب و زبان

هدف از Trill لب، لرزاندن لب ها در زمان حرکت هوا از بینی و دهان است. برای انجام این کار آهنگ ها را ترکیب کنید و سپس لب ها را بیشتر بلرزانید. تکنیک Trill زبان نیز یکی دیگر از تمرینات آواز بانوان است که با هدف چرخاندن زبان انجام می شود.

حالت بدن

حالت بدن در زمان خواندن بسیار مهم است. برای راحت قرار گرفتن در صحنه و آواز خواندن، مراحل زیر را به خاطر بسپارید:

  • سر پا بایستید و سپس پاهایتان را به اندازه عرض شانه هایتان باز کنید.
  • شانه و سینه تان را به جلو بدهید.
  • کمر را صاف کنید.
  • صورت تان را جلو ببرید و به سقف یا زمین چشم بدوزید.
  • برای 30 تا 45 ثانیه به این حالت بمانید.
  • این کار را 10 تا 12 بار در روز جلوی آینه انجام دهید.

گرم کردن صدا در خوانندگی بانوان

وقت مناسب برای گرم کردن صدا در خوانندگی بانوان نیم ساعت قبل از اجرا است. برای داشتن عملکرد عالی بهتر است آهنگ را کاملا صحیح اجرا کنید. سپس نیم ساعت وقت برای گرم کردن صدایتان بگذارید. به منظور گرفتن نتیجه عالی، سعی کنید در تمرینات آوازخوانی تمرکز کنید. در ضمن انجام تمرینات باید در محلی آرام و راحت باشد. آب خوردن در زمان تمرین آواز بانوان بسیار به شما کمک می کند. گاهی ممکن است مخاط گلو و بینی، فلاکس معده مانع از لرزش درست صدا شود که با خوردن آب برطرف می شود.

بنابراین با خوردن آب به جزء هیدراته نگه داشتن صدای تان، محیط گلو نیز تمیز می شود. همچنین خواب کافی پیش از تمرین آوازخوانی تأثیر زیادی روی اجرای صحیح شما دارد. اگر برای اجرا تمرین نکنید یا صدای تان گرم نشود و یا حتی خوب نخوابید، صدای تان خسته می شود.

تمرین آوازخوانی در زنان

ویژگی های مهم کلاس خوانندگی بانوان

صدای زنان ویژگی های خاصی را دارد و اگر استاد با چنین صدای آشنا نباشد، هرگز قادر به آموزش درست خوانندگی نخواهد بود. پس پیش از هر چیز اساتید باید با صدای تان آشنایی کامل داشته باشند. به همین دلیل اساتیدی را برای آواز بانوان در نظر می گیرند که با صدای زنان آشنا هستند. در نتیجه همه موارد آموزشی در کلاس خوانندگی بانوان با اصول صحیح آوازخوانی همراه است.  همچنین استفاده از روش های تکراری برای آوازخوانی زنان غیراصولی است زیرا هر صدا ویژگی خاصی دارد. اگر به ویژگی خاص هر صدا بی توجهی شود، هرگز استعداد اشخاص شکوفا نخواهد شد. در نهایت در پایان هر دوره هنرجویان خانم با هر صدایی در هر وضعیتی اصول خوانندگی را به طور صحیح یاد می گیرند.

در ضمن کلاس خوانندگی پاپ تنها در روزهای خاصی از هفته برای سنین مختلف برگزار می شود. از جمله سبک های مختلف برای بانوان؛ پاپ، کلاسیک و سنتی می باشد که توسط اساتید آموزش داده می شود. کلاس آواز بانوان در دوره های گوناگون برای هنرجویان نابلد تا حرفه ای موجود است. هنرجویان حرفه ای برای برطرف شدن اشکالات شان باید در کلاس های تخصصی شرکت کنند. همچنین سبک های گوناگون آواز با رعایت نکات و تکنیک های مهم هر سبک به صورت اصولی آموزش داده می شود.

یکی دیگر از ویژگی های کلی و مهم کلاس آواز بانوان، آموزش ابتدایی و حرفه ای آوازخوانی می باشد. علاقمندان با شرکت در این کلاس ها در دوره های مختلف به صورت اصولی و اساسی آوازخوانی را کاملا یاد می گیرند.

نکاتی مهم در مورد کلاس آواز زنان

کلاس آواز بانوان

شرکت کنندگان

همه خانم ها در هر گروه سنی می توانند در کلاس آواز شرکت کنند تا زیر نظر استاد استعداد خود را شکوفا کنند.

نیاز اولیه خوانندگی

نیاز اولیه آوازخوانی حتی برای زنان نیز، صدا است. اگر صدای زیبا دارید کافی است اصول خواندن را یاد بگیرید تا خواننده شوید. توجه داشته باشید که تفاوت صدای افراد سبب زیبایی جهان آواز می شود. یعنی تنوع در صوت خوانندگان باعث زیبایی صدا شده است. صدای زیبا خمیر اولیه خوانندگی است که باید روی آن کار شود تا به یک صدای درست تبدیل شود.

سخن پایانی

به عنوان سخن نهایی باید گفت که خوانندگی بانوان جزء محبوب ترین دوره ها می باشد. به یاد داشته باشید که برای خوانندگی نیز باید مثل ساز، آموزش های لازم را ببینید. برای آموزش صحیح آوازخوانی باید حتما در کلاس آواز بانوان شرکت کنید. شما با یادگیری صحیح آوازخوانی می توانید ترانه ها، نت ها و شعرها را به شکل صحیح و زیبا بخوانید و لذت ببرید.

آموزش صداسازی و خوانندگی بانوان توسط هانیه کیان

می توانید تمامی ویدیوهای آموزش خوانندگی بانوان یا خانم ها را در کانال یو.تیوب موسسه خنیاگر تماشا کنید. برای دیدن این ویدیوها اینجا کلیک کنید. (برای رفتن به این لینک باید فیل. ترش. کن خود را روشن کنید.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *